kodeks_Juzwa 2-blog

Kulturalnie w trasie – poznaj Kodeks Pasażera

Jako najbardziej irytujące zachowanie w podróży polscy pasażerowie wskazują głośne rozmowy prowadzone przez telefon lub ze współpasażerami. Jednak rzeczy, które przeszkadzają nam w długiej trasie jest o wiele więcej… Poznaj kodeks kulturalnego podróżowania z JUZWA. I podziel się tą wiedzą z innymi 😉

Jakiś czas temu na naszym fanpage na Facebooku zamieściliśmy “przypominajkę” o tym jak zachowywać się w busie, by podróż upłynęła nam bezpiecznie i miło. Zapytaliśmy również o Wasze oczekiwania i opinie – dziękujemy za wszystkie komentarze publiczne i wiadomości, które do nas prywatnie skierowaliście. 

Dziś zachęcamy Was do zapoznania się ze zaktualizowanym “kodeksem dobrych praktyk”, czyli spisem podstawowych zasad, które obowiązują w naszych busach. Ponieważ – wynika to jasno z Waszych uwag – nadal i wciąż wielu pasażerów nie zna zwyczajów panujących w transporcie zbiorowym, gorąco zachęcamy Was do udostępniania tego wpisu. Wierzymy w siłę edukacji – ale tej pozytywnej. Dlatego nie bądźcie jak kwoka ze słynnego wiersza Brzechwy, która chcąc uczyć swoich gości manier, upokarzała ich i zawstydzała. Nie tędy droga do popularyzowania pożądanych postaw, bo niekulturalne zachowania wynikają najczęściej z braku świadomości, a nie dobrej woli. Dzielcie się zatem wiedzą i bądźcie pozytywni!

 

Kodeks Pasażera

  1. Ruszając w drogę, zabierz ze sobą: dobre maniery i uśmiech. Miłe “dzień dobry” skierowane do kierowcy i współtowarzyszy to początek udanej podróży. 
  2. Układaj swoje rzeczy (torby, walizki, ubrania), tak aby współpasażer również miał miejsce na swoje bagaże  i czuł się komfortowo, siedząc obok Ciebie. 
  3. W czasie długiej podróży w końcu zaczyna doskwierać głód. Uszanuj jednak fakt, że pasażer obok może nie lubić tego co Ty. Staraj się zabierać prowiant, który nie wydziela intensywnego zapachu i nie jest problematyczny podczas jedzenia.
  4. Nie wsiadaj na pokład po spożyciu alkoholu, a w trakcie jazdy nie konsumuj napojów “procentowych”. Odór trawionego alkoholu jest nader przykry dla otoczenia, a zachowania po “wyskokowych” trunkach również bywają… “wyskokowe”. 
  5. Słuchając swojej ulubionej muzyki, czy oglądając ukochany serial, pamiętaj o słuchawkach.
  6. Wyłączaj drażniące dźwięki telefonu czy komputera, które mogą przeszkadzać innym współpasażerom i np. wybijać ich ze snu.
  7. Jeżeli musisz odbyć rozmowę telefoniczną, poczekaj do najbliższego postoju. Jeśli sprawa nie cierpi zwłoki, postaraj się krótko i zwięźle porozmawiać, nie podnosząc głosu.
  8. Dbaj o higienę osobistą – przed wyruszeniem w podróż weź prysznic i załóż czyste ubrania. Podczas postojów korzystaj z okazji, aby się odświeżyć, umyć zęby i dłonie. To sprawi, że będziesz czuł się komfortowo sam ze sobą i nie narazisz się na złośliwe uwagi czy niemą niechęć współpasażerów. 
  9. Przed podróżą nie korzystaj z intensywnie pachnących perfum, lakierów czy dezodorantów. Kilka godzin w chmurze mocnego zapachu to gwarantowany ból głowy.  
  10. Na pokładzie busa zrezygnuj ze zdejmowania butów, czesania włosów czy poprawiania urody – to prywatne czynności, zarezerwowane dla czterech ścian, dlatego nie wykonuj ich wśród współpasażerów. 
  11. Niech podróż będzie dla Ciebie miła i wygodna, tak samo, jak dla osób, z którymi jedziesz. Nie kładź nóg na siedzeniu przed czy obok Ciebie, nie zawłaszczaj przestrzeni, przyjmując taką pozycję, która ogranicza towarzysza drogi. 
  12. Zachowaj czystość w busie, postaraj się, aby przestrzeń wokół Twojego siedzenia wyglądała tak, jak wtedy, gdy je zajmowałeś.
  13. Pamiętaj o punktualnym powrocie do busa podczas postoju, żeby nikt nie musiał na Ciebie czekać.
  14. Bądź pomocny i wyrozumiały. Naszymi busami podróżują również seniorzy, dzieci, osoby niepełnosprawne. Okazuj im wsparcie, gdy sytuacja tego wymaga. 

Mamy nadzieję, że dzięki popularyzowaniu pozytywnych zachowań nasze wspólne podróże będą jeszcze przyjemniejsze. Dziękujemy za Wasze zaangażowanie, a także troskę o komfort i bezpieczeństwo na pokładzie busa. Życzymy Wam udanych wyjazdów do pracy i na wakacje oraz życzliwych współpasażerów.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email